Słowo, które wszczepia nas w Chrystusa

Jezus powiedział do swoich uczniów: Wy stajecie się czyści dzięki słowu, które wypowiedziałem do was.

Trwajcie we Mnie, a Ja będę trwał w was. Podobnie jak latorośl nie może przynosić owocu sama z siebie, jeżeli nie trwa w winnym krzewie, tak samo i wy, jeżeli we Mnie trwać nie będziecie.

Ja jestem krzewem winnym, wy latoroślami. Kto trwa we Mnie, a Ja w nim, ten przynosi owoc obfity, ponieważ beze Mnie nic nie możecie uczynić. Ten, kto we Mnie nie trwa, zostanie wyrzucony jak winna latorośl i uschnie.(J 15,2-7)

Medytacja pozwala praktykującym ją doświadczyć prawdziwości tych słów Chrystusa, ponieważ w medytacji możemy odkryć konkretne owoce owego wszczepienia w Chrystusa. Obraz winnego krzewu i latorośli, która żyje dzięki wszczepieniu w niego i czerpaniu z niego życiodajnych soków jest pięknym obrazem człowieka medytującego. Człowiek medytujący bowiem to ten, który otwiera się na Bożą łaskę pozwalając aby ona wraz z kontemplowanym słowem, które wybrzmiewa w jego sercu przenikała całe jego jestestwo. Każdy, kto praktykuje medytację może doświadczyć konkretnych owoców, o których mówi dzisiejsza Ewangelia: tego, że słowo, w które się wsłuchuje jest życiem, jest tym, które żyjąc w nas chroni nas przed duchowym wysychaniem, gdyż staje się w sercu osoby medytującej prawdziwym źródłem duchowej mocy przenikającej całe jej życie; dalej jest ono także słowem, które oczyszcza, przemienia i pozwalając trwać w obecności Tego, który nas kocha  otwierać się na konkretne owoce, w które obfituje nasze życie, owoce, które mamy świadomość nie są konsekwencją naszego wysiłku ale mocy i łaski samego Boga, na którą w medytacji  a następnie w życiu, które z niej wyrasta pozostajemy stale otwarci.

Otwierajmy się zatem na to Boże działanie, które przychodzi wraz z każdym powtarzanym słowem, z każdym oddechem prowadząc nas do doświadczenia wewnętrznego pokoju i mistycznego milczenia przez które Bóg mówi do naszego serca.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czujność to dynamiczne, wzajemne oddziaływanie serca i zmysłów

Terapeutyczny wymiar medytacji

Uspokój serce przed Bogiem