Modlitwa ucząca pokory
Tak nauczając, Jezus szedł
przez miasta i wsie i odbywał swą podróż do Jerozolimy. Raz ktoś Go zapytał:
"Panie, czy tylko nieliczni będą zbawieni?" On rzekł do nich:
"Usiłujcie wejść przez ciasne drzwi; gdyż wielu, powiadam wam, będzie
chciało wejść, a nie będą mogli. [Łk 13,22-23]
Doświadczenie medytacji jest
niczym innym jak wejściem w długą tradycję modlitwy, mającą już ponad XV
wieków. I pomimo, że ten rodzaj modlitwy przybierał na przestrzeni wieków rożne
formy i określenia, jedno wymaganie dotyczące tych, którzy chcą na serio iść tą
drogą jest wciąż aktualne: jest nim pokora. To nie jest forma modlitwy, dla
tych którzy chcą szukać siebie, albo połechtać swoje ego w przekonaniu, że
modlą się lepiej i głębiej niż inni, albo też pragną szukać na drodze modlitwy niezwykłych
doświadczeń. Takie osoby szybciej ją porzucą, rozczarowani nią niż spełnią
swoje oczekiwania.
Medytacja uczy nas pokory wobec Boga, którego
nie jesteśmy w stanie pojąć naszym intelektem. Wszystko, co na drodze tej
modlitwy zostanie nam objawione o Bogu jest w pełni Jego darem a nie owocem
naszych intelektualnych dociekań czy rozmyślań. Dzięki tej świadomości modlitwa głębi – do jakiej
zalicza się medytacja, ma szansę uniknąć niebezpieczeństwa, jakie zagraża
modlitwie myślnej (w tym medytacji rozumianej jako rozmyślanie o Bogu), a
którym jest sprowadzenie Boga do naszego poziomu i „rozmiarów” pozwalających
ogarnąć Go naszym rozumem.
Tymczasem medytacja uczy
nas, że o Bogu możemy powiedzieć bardziej kim nie jest, niż kim jest; lub że
bardziej umyka On naszemu rozumieniu niż że jesteśmy w stanie Go pojąć. Możemy
jednak przy nim trwać, rozpoznając Go przez miłość i zanurzając się w tej miłości.
Doświadczenie Boga w medytacji jest tym,
które z jednej strony przekonuje nas o Jego całkowitej transcendencji wobec nas,
jak i niepojętej bliskości, gdyż ten sam Bóg, który jest dla nas niedostępny, jest
poprzez swojego Ducha Świętego bliżej nas niż moglibyśmy to sobie wyobrazić. Jest
to jednak rzeczywistość, która przekracza możliwości naszego intelektu i jego
rozumienia, niemniej jest rzeczywistością na którą możemy się otworzyć poprzez
doświadczenie.
Komentarze
Prześlij komentarz